Everly Brothers

04040301

Everly Brothers Don en Phil zijn niet in één genre te vatten.

Het duo bekleedt met zijn harmonieuze tweestemmige zang een unieke positie in de muziekwereld.

Als bevestiging van hun veelzijdigheid en muzikale ongrijpbaarheid, hoeven we alleen maar te kijken naar het feit dat de heren zijn opgenomen in de Rockabilly Hall of Fame, de Rock and Roll Hall of Fame, America's Old Time Country Music Hall of Fame, de Country Music Hall of Fame, de Nashville Songwriters Hall of Fame,de Kentucky Music Hall of Fame als laatste in de Vocal Group Hall of Fame.

Maar waar moet je beginnen als je een verhaaltje over de Everly Brothers wilt vertellen?

Begin je bij hun jeugd waarbij ze van jongs af aan werden ondergedompeld in muziek?

Of wellicht bij hun vader Ike, die met zijn kompels in de mijnen, na werktijd muziek maakte?

Nee, we gaan nog een stap terug.

We beginnen dit verhaal in februari 1886, als Arnold Schultz (februari 1886 – 14 april 1931) het levenslicht aanschouwt.

Arnold wordt geboren in Ohio County, Kentucky als zoon van een voormalig slaaf. Over zijn vroegste jeugd is niet veel bekend, toch weten we dat hij zijn eerste muzikale stappen rond 1900 leert zetten aan de hand van zijn oom.

Hij ontwikkelt zich op viool (fiddle) en gitaar en maakt zich met name op dat laatste instrument een, in de Jazz gewortelde speelstijl eigen, waarbij de gesyncopeerde ritmes met de duim worden gepicked.

04040303Er bestaan helaas geen opnames van Arnold, maar de impact die hij had op de mensen laat zich op veel fronten in de muziek nog voelen en toont ons ook dat de ontwikkeling van Country, Blues en Rock & Roll minder bepaald is door segregatie dan we denken.

Arnold Schultz komt namelijk op zeker moment in contact met een zekere Kennedy Jones (1 augustus 1900 – 6 september 1990) een mijnwerker die na werktijd met zijn collega’s graag muziek maakte.

De muzikale ontwikkeling van Jones valt niet helemaal aan Schultz toe te schrijven, want de muziek werd hem met de paplepel ingegoten. Moeder Alice was vaardig op verschillende instrumenten en het lijkt dan ook redelijk om aan te nemen dat daar de muzikale basis van Kennedy begint.

Jones leert van Schultz de basis van het gitaar spelen met een zgm ‘thumb pick’, een plectrum dat om de duim geschoven kan worden waardoor een bij het gesyncopeerd picken van de baslijn een karakteristiek geluid ontstaat, een methode die we tegenwoordig als Travis Picking aanduiden.

…even terug naar Arnold Schutz.

 

Arnold Schultz is er ook verantwoordelijk voor dat een zekere Bill Monroe, bij een squaredance, zijn eerste betaalde optreden krijgt. In de samenwerking tussen Monroe en Schultz ligt de basis voor de Bluegrass Country muziek zoals we die nu kennen.

 Kennedy Jones werkt in Muhlenberg County, Kentucky in een mijn samen met Mose Rager, Ike Everly en Merle Travis. (de Travis picking style ontleent zijn naam aan Merle Travis)

Om te illustreren hoe verstrengeld de muzieksoorten in die tijd in de arbeiders klassen waren klikt u op deze link. Mose Rager speelt Bessie Smiths’ Backwater Blues voor Don en Phil Everly. We horen een zuivere blues , waarbij in de gitaarpartij overduidelijk de structuur van country picking valt waar te nemen. De combinatie doet wonderwel nergens geforceerd aan.

De vier musiceren samen en bouwen voort op hetgeen Schultz aan Jones heeft overgedragen. Kennedy Jones schrijft de klassieker Cannonball Rag, in 1941 een grote hit voor Travis.

Merle Travis zal van grote invloed blijken op mensen als Chet Atkins en daardoor ook van een op dit moment zeer bekende student van Atkins;Tommy Emmanuel.

In 1992 wordt in Drakesboro, Muhlenerg County, Kentucky, een plaatsje van nog geen anderhalve vierkante kilometer, met (stand 2010) 525 inwoners, aan de vier een fontein opgedragen, waarop met het nodige chauvinisme ook wordt vermeld dat Muhlenberg de bakermat van het Thumbpicken is.

04040304

Ike Everly, zelf ook een begenadigd gitarist, verlaat woonplaats Brownie, Kentucky en daarmee de mijnbouw kort na de geboorte van zijn oudste zoon Isaac Donald Everly (1 februari 1937 - ) om 04040305beroepsmuzikant te worden.

Ze strijken uiteindelijk neer in Chicago, Illinois waar Ike zich laat gelden in de alom aanwezige muziekscene. Daar wordt Phillip Everly geboren (19 februari 1939 – 3 januari 2014).

Enfin… de rest zult u kunnen teruglezen in het artikel van Jan Baljé dat hieronder wordt doorgelinkt. (Uiteraard als u over het benodigde log-in beschikt)

Vermeldenswaardig is dat gedurende 1957 en 1958 de broers op uitgebreid met Buddy Holly touren. Na het overlijden van Holly (the day the Music died) is Phil Everly een van de dragers tijdens de uitvaartplechtigheid.

Deze verregaande bekendheid met elkaars repertoire verklaart waarschijnlijk ook waarom Buddy’s band The Crickets tijdens de eerste Engelse optredens, in 1960,de Everly Brothers begeleidt.

Nadat de broers tussen 1973 en 1983 niet met elkaar optreden, de niet aflatende stress van het touren eist zijn tol, besluiten ze toch weer samen op te gaan treden. Er volgt een live album en in 1984 wordt met het studio album EB 84 nogmaals een pareltje afgeleverd. De successen uit de jaren 50 en 60 worden evenwel niet meer gehaald, toch wordt, met het door Paul McCartney geschreven “On the wings of a nightingale” voorop nog een aantal singles uitgebracht.

In 1986 wordt ook een bescheiden bijdrage geleverd aan Paul Simon’s succesalbum Graceland, waar de achtergrondzang op het titelnummer door de Everly Brothers wordt ingevuld.

 

Artikelen (Log-in benodigd)

Jaaargang                Nummer              Artikellink              
04 (1982) 04 Artikel
26 02 Artikel 


*Door de opzet van de artikelreeks over broers duo's uit jaargang 26, nuimmer 2, is het deelartikel uit dat nmmer zonder log-in beschikbaar gemaakt.

 

 

Muziek (Log-in benodigd) 

<terug naar de Index>

 

 

 

 

 

 

 

Back to Top