Ames Brothers, the

The Ames Brothers2602032401

Vier broers, te weten:.

  • Joseph (Joe) Urick (geb. 3-5-1921 Ov.22-12-2007),
  • Eugene Morris (Gene) Urick (geb. 13-2-1924 Ov. 26-04-1997)
  • Victor Amory (Vic) Urick (geb. 20-5-1925/Ov. 23-1-1978)
  • Edmund Dantes (Ed) Urick (geb.9-7-1927 )

Eerste opnamen in 1946. (Uitgebracht in 1947)

Eerste hit in 1949.

Opnameperiode: 1946-1960.

Geboren in Malden Massachussets in een muzikaal gezin met 9 kinderen, maken de jongens al jong kennis met klassieke muziek en opera. Met name moeder schijnt een belangrijke rol te hebben gespeeld in de muzikale vorming van haar zoons. Er werd veel geluisterd naar de radio (Metropolitan Opera Radio Broadcasts)

De ouders, David L. Urick (1885 – 1958) en Sarah Anna Zaslawsky Urick (1884 – 1948) ,waren Russich- Joodse Immigranten, afkomstig uit de Oekraïne.

Toen zij nog op de high schoolzaten begonnen de broers al samen te zingen. Op lokale evenementen traden ze op onder de naam The Urick Brothers. Onder die naam deden zij ook, op aandringen van hun moeder, mee aan talentenjachten, en wisten er ook een aantal te winnen....maar moeder stond er wel op dat de jongens hun school af zouden maken voordat zij zich op professionele basis op de muziek zouden storten.

Dat leren gaat de broers goed af. Daarnaast onderscheiden ze zich op sportief vlak. Joe krijgt een beurs om in Boston om Opera te studeren. Hij heeft een liefde voor opera en een bereik van meer dan drie octaven.

Op aandringen van zijn moeder slaat hij een aanbod van The Metropolitan Opera Touring Company af, om zich in plaats daarvan bij zijn broers aan te sluiten, om zo hun kansen te vergroten om zich “als groep aan het Ghetto te ontworstelen”, een zeer moeilijk besluit want opera was zijn eerste liefde (muzikaal gezien).

Intussen traden traden Eddie, Gene en Vic, samen met neef Lennie op leger en marinebases op onder de naam The Amory Brothers, naar Vic’s middelste naam. Deze optredens leidde ntot een aanbod voor een weekengagement bij The Fox and the hounds nightclub, een van de chiquere clubs in Boston. Een week werd al gauw langer, nadat mond tot mond reclame de drukte in de club deed toenemen. In deze periode sluit Joe zich bij de groep aan.

Onder de naam The Armory Brothers worden ook wat plaatopnamen gemaakt.

De eerste plaat die wordt uitgebracht op National 9024 is de Duke Ellington/Juan Tizol compositie ‘Caravan’ (Op tekst van Irving Mills) , met op de achterkant de Roger Bernstein/ Alex Allstone / Dorothy Dick/ André Tabet compositie ‘There is no breeze’ (To cool the flame of love).

De opnames vinden plaats in november 1946. De plaat wordt op 8 januari 1947 uitgebracht. Daarna worden nog een aantal opnames gemaakt voor het Majestic label.

De populariteit groeit en de broers gaan naar New York, waar zij zich aansluiten bij bandleider Art Mooney.

Bij toeval worden zij gehoord door Milt Gabler een platen producer bij Decca als zij op een dag op zoek naar het nummer ‘Should I’ waar hun moeder naar gevraagd heeft, dit nummer voorzingen. Gabler vraagt de broers om een paar plaatkanten in te zingen voor zijn label. De groep verandert van naam en gaat vanaf nu verder als Ames Brothers (een verbastering van Amory). Op 29-12-1947 maakten zij samen met Monica Lewis en het Mary Osborne trio een opname van het door Billy Reid geschreven ‘A tree in the meadow’. Deze wordt in 1948 uitgebracht en bereikte een 22e plaats in de hitlijsten.

Deze opnames zijn gemaakt, net voor wat nu bekend staat als de AFM (American Federation of Musicians) Ban of 1948. Deze tweede grote muzikantenstaking, begon op 1 januari 1948 en draaide om de vergoedingen die artiesten zouden moeten ontvangen als hun werken gedraaid werden. In de uitspraak bij een rechtzaak , the Taft- Harley- Act, was geregeld dat de bonden een werkgever niet kon verplichten om vergoedingen uit te keren als daarvoor geen diensten waren verleend, waarbij een plaat draaien niet werd gezien als een “uitgestelde dienstverlening”.

De muziekindustire en de AFM bereiken een overeenkomst over de wijze waarop de inkomsten zullen worden verdeeld. Op 14-december 1948 eindigt de staking officieel als the Metropolitan Opera Stars een “niet commerciële” opnamen maken van I’m just Wild about Harry, vergezeld van een door James Petrillo (Voorzitter van de AFM) ingesproken groet aan de president. De plaat werd geperst in het rood en gelebeld als de eerste officiële opname na de staking. Deze plaat werd aan President Harry S. Truman aangeboden. Deze had het lied voor zijn herverkiezingscampagne uitgeroepen tot campagnelied.

Intussen had Gabler een sub-label van Decca opgericht en contracteerde de broers. Zij waren de eerste artiesten die in 1949 voor het nieuwe Coral Label opnames maakten. Zij werden een van de populairste groepen van late jaren ‘40 en de jaren ‘50. Zij traden op in elke belangrijke club in de VS, alsmede in bekende TV-shows. Door het blad Billboard werden zij in 1958 gekozen als beste vocale groep van het jaar. In 1960 ging de groep uit elkaar.

Ed Ames bouwde daarna een solocarriere op, met een aantal hitsingles en succesvolle LPs, en was regelmatig voor de Amerikaanse televisie te zien in een TV-serie.

Muziek (Log-in benodigd)

Labels:
National Records (NRC)
Signature (1948)
Decca (1948)
Coral (1948-1952)
RCA-Victor (1952-1960)

 

 

Top 20 hits

 

1950
  • Rag mop / Sentimental me (dubbele no. 1, ook hit in Holland in 1953, en million seller)
  • Music, Music, Music (Put another nickel in)
  • Stars are the windows of heaven
  • Can anyone explain?
  • (No, no, no!) (no.5, ook hit in Holland in 1953); Oh babe!
1951
  • Wang wang blues
  • Undecided (no 2 en million seller)
1952
  • I wanna love you/I’11 still love you
  • Auf wiederseh’n sweetheart
  • String along
  • My favourite song
1953
  •  You, you, you (no.1, hit in Holland, en million seller)
1954
  •  The man with the banjo/Man, man is for the woman made (no.6)
  • Naughty lady o f Shady Lane (no.3 / in UK in 1955 no.6, ook in H olland een hit in 1955, en million seller)
1955
  •  My bonnie lassie 
1956
  • It only hurts for a little while
1957
  • Tammy (no.5)
  • Melodie d’amour (no.5 / ook hit in Holland in 1958, en million seller)
 1958
  • Pussycat

 

Cd's:
The Ames Brothers: Good Music RecordCo./RCA-BMG DMC1-1419 160028 (uitgebracht in de USA in 1996)
The Very Best Of The Ames Brothers:Taragon 1041 (uitgebracht in 1998)

 

 

 

 

Luister naar het mooie interview van Rinus Blijleven dat hij gehad heeft in het radioprogramma Onvoltooid Verleden Tijd.

 

Interview Rinus Blijleven

 

Het komende nummer zal de genoemde CD bevatten die in het interview wordt genoemd.
Dit zal het jubileum nummer worden van ons 45 jarig bestaan.

 

Back to Top