Deze bijzondere release past goed in de lijn die Willem Wits begin 2014 heeft ingezet, toen hij na een wild bandleven met vrienden Jelte Tuinstra (Jett Rebel) en Marnix Dorrestein (IX) en een twee jaar durend avontuur als drummer van Herman van Veen besloot zich fulltime op zijn solocarrière te richten. Met al zijn releases, video's en uitingen zoekt Wits het experiment. Zo ging hij onder het toeziend oog van verborgen camera's op date met zestien vrouwen voor de video voor zijn single 'Pappa', sloeg een nog groter aantal vrouwen Wits in het gezicht voor de video van 'De Leuke Meisjes Zijn Op' en verscheen zijn album 'Jochie Toch' in een speciaal voor hem ontworpen box, vol tekeningen, dia's en ander bijzonder materiaal. En dan nu de wasrol. Zoals te zien in de minidocumentaire over het maakproces, was het vinden van iemand die zowel het benodigde materiaal als de kennis in huis had, een hele klus. Uiteindelijk kreeg hij Frans Jansen, muziekhistoricus en specialist in oude opnametechnieken, zover om een liedje op te nemen op wasrol.
Willem Wits
Wasrol, wat is dat ook alweer? De voorloper van vinyl, zullen we maar zeggen. Tot 1906 werd dit medium gebruikt om opnames te maken en te exploiteren. De wasrol zelf draait rond door een veer, er komt geen elektriciteit bij kijken. Door middel van een hoorn van bijna twee meter lang wordt het geluid, in dit geval een piano en Wits' stem, in de draaiende wasrol gekrast. Een heel secuur werk, want op het moment dat het geluid niet hard genoeg is wordt de groef in de was niet diep genoeg, wat desastreus is voor het eindresultaat: stiltes worden door de Edison-machine, zowel het opname-apparaat als de speler, genadeloos overgeslagen.
- © Willem Wits
Maar het is Wits gelukt, getuige de video van de opname. Nu is er echter maar één verkoopbaar exemplaar, dat wordt verkocht in een prachtige stolp met bronzen naamplaatje. Dat ene exemplaar gaat natuurlijk niet zomaar de eerste de beste koper; Willem Wits bedacht een systeem met loten, die te koop zijn via zijn label Postulart Music en op Record Store Day zelf bij Velvet Music in Amersfoort. Zondag 17 april vindt de trekking plaatst.
Willem Wits kan met zijn wasrol dus weer een bijzonder hoofdstuk toevoegen aan zijn rap uitdijende oeuvre. En dan zouden we de floppy disc (1976-stijl) bijna vergeten; waar hij een bijzondere midi-versie van 'Onvervalst Lente ' voor opnam. Tijdens Records Store Day is Wits twee keer te zien in Velvet Music in Amersfoort, om 9.45 uur en om 19.15 uur. Openen en afsluiten dus. Een eer voor Wits, die in Amersfoort en omstreken al een ware cultstatus geniet. En die status verbreidt zich naar een steeds groter publiek. Ondertussen kijken wij alweer uit naar het volgende bijzondere project.