Hoezenuitglijders

door Leo Boudewijns

Wat interessant, die in kleur afgebeelde vroege Philips hoezen bij het artikel van Frans Jansen in het vorige nummer van De Weergever. Grafisch stelde het allemaal nog niet veel voor, de latere hoezenspecialisten zoals Cornelius van Velsen, Emmerich Weninger, Ger Vink, Jacques Richez en Cor van Tol liepen zich nog warm in de fonografische coulissen. De knullige ontwerpen voor Tom Erich en vooral die voor de vroege Dutch Swing College lp's tonen zonneklaar dat de hoezenkunst nog in de kinderschoenen stond.

De hoes 'Gems of Jazz', waarin de eerste DSC 25cm lp werd gepresenteerd is echter om een geheel andere reden interessant: kijk eens goed naar hoe in het begin van de jaren vijftig zwarte musici werden afgebeeld. Elk grafisch cliché werd hier toegepast in één ontwerp: zwarte musici waren 'grappig' om naar te kijken, ze waren ook zeer lenig, met elastieke benen, ze hadden allemaal kroeshaar en dikke lippen. Onbegrijpelijk dat een dergelijk ontwerp werd goedgekeurd, want afgezien van het racistische element zegt het eigenlijk tegen de luisteraars/kopers: 'Neem deze jongens muzikaal maar niet zo serieus, het zijn vriendelijke grappenmakers, meer niet.' Bovendien wekt het de indruk dat de lp door een zwarte band wordt volgespeeld, hetgeen niet het geval was.

Een paar jaar later al werden zwarte zangers en instrumentalisten volledig in hun waarde gelaten, dankzij de indringende portretten die Weninger maakte van Mahalia Jackson en Big Bill Broonzy. Hij was op zijn beurt weer geïnspireerd door grote Amerikaanse voorgangers als Alex Steinweiss, David Stone Martin en Jim Flora. Bijgaand een paar prachtige voorbeelden, om de uitglijders van het begin van de fonografische historie een beetje goed te maken!

 

1. Voor de eerste Mahalia Jackson lp die in Nederland werd uitgebracht ontwierp Max Keuris de hoes met een portret van de zangeres.

2. Deze anonieme, maar wel zwarte drummer werd voor het lp album 'This wonderful word of jazz' ontworpen door Cornelius van Velsen.

3. Dit portret van de zangeres Sarah Vaughan werd door de Amerikaanse ontwerper Fred Steffen geschilderd voor haar lp 'Images'.

4. Emmerich Weninger, Oostenrijker maar woonachtig in Nederland, tekende dit levendige beeld van de pianist Calvin Jackson voor zijn lp 'Inspiration'.

5. Een van de mooiste portretten die Weninger schilderde voor een hoes van gospelzangeres Mahalia Jackson.

6. Een fijnzinnig portret van Count Basie gemaakt door de Belgische ontwerper Jacques Richez voor de lp 'Basie's back in town'.

7. Ook de Dutch Swing College Band kreeg uiteindelijk fraaie, artistieke hoezen toebedeeld: voor de lp 'Jazz at the seaport' ontwierp de tekenaar van der Elst deze hoes.

Luister naar het mooie interview van Rinus Blijleven dat hij gehad heeft in het radioprogramma Onvoltooid Verleden Tijd.

 

Interview Rinus Blijleven

 

Het komende nummer zal de genoemde CD bevatten die in het interview wordt genoemd.
Dit zal het jubileum nummer worden van ons 45 jarig bestaan.

 

Back to Top